martes, 27 de octubre de 2020

La qüestió de la circumval·lació

Fa anys que el veïnat de Tavernes reclama una alternativa per a evitar que vehicles pesats deixen de creuar el casc urbà per la carretera i poder guanyar en confort i seguretat. La solució proposada per l’Ajuntament al Pla General d’Ordenació Urbana (PGOU) va ser la construcció d’una ronda pegada al riu Vaca, que absorbira el trànsit passant. Malauradament, la negligent política urbanística del PP al Vergeret va impossibilitar la seua construcció tal i com estava plantejada si abans no es realitzava una canalització del riu per poder-li guanyar terreny a aquest i solucionar, a més, els problemes d’inundabilitat. Només es va poder executar, en part, el vial de servei que aniria pegat a la circumval·lació, que es tracta de l’actual Avinguda de les Corts Valencianes. El projecte delaminació del riu no s’ha pogut portar a terme encara, i per a resoldre la situació d’inundabilitat del Vergeret, l’Ajuntament va presentar a la Confederació Hidrogràfica del Xúquer un projecte de mural marge esquerre del riu Vaca, que fins fa poc es trobava en fase d’informació pública.

Recentment, la Generalitat Valenciana, a instància del govern de Compromís a l’Ajuntament de Tavernes, ha reprès els estudis de circumval·lació de la CV-50. Ho fa, però, rebutjant el projecte del PGOU (Pla General d'Ordenació Urbana) i modificant substancialment el traçat previst per un altre que situa la circumval·lació al sud del riu Vaca. El motiu que l’Ajuntament va al·legar per aquest canvi va ser la no inclusió del projecte de laminació del riu als Pressupostos Generals de l’Estat.

Portar la carretera a l’altre costat del riu causarà un impacte ambiental i paisatgístic molt negatiu sobre la vall de Tavernes i la pèrdua de moltes terres agrícoles. Les infraestructures lineals fragmenten el territori, sent aquest un dels problemes més greus de pèrdua de biodiversitat, doncs redueixen notòriament l’hàbitat disponible de nombroses espècies per l’efecte de vora. Per a evitar la fragmentació i fer un ús més eficient del territori, aquestes infraestructures cal fer-les pegades a d’altres ja existents, com ara el casc urbà valler. Vivim en un entorn singular i fràgil, i és responsabilitat nostra defendre’l de qualsevol agressió injustificada. El tapís verd que ofereix la vall des del casc urbà fins les muntanyes és un valor que devem defensar. Ficar una barrera enmig la vall ens sembla inadmissible.

Si bé l’espai per fer la circumval·lació plantejada al PGOU sense el projecte de laminació del riu Vaca és insuficient, sí es pot fer una modificació d’aquesta per donar-li cabuda. Es pot crear un carrer perimetral amb una calçada de 8-9 metres d’amplària i doble sentit, aprofitant el carrer ja existent, que permeta alleugerar de trànsit l’actual carretera. Aquesta postura és la que defèn l’Esquerra de Tavernes: la d’un vial de doble sentit pegat al casc urbà i al riu. Així, s’alleugera de trànsit l’actual travessia urbana de la CV-50, es millora la connectivitat del Vergeret i de la zona oest del municipi, es redueix la necessitat de pas pel Passeig Colon i es possibilita la construcció d’un passeig fluvial que recórrega tot el casc urbà pegat al riu. Tot açò sense necessitat de crear nous impactes a l’horta de Tavernes ni d’expropiar terres fèrtils agrícoles.

Per fer compatible aquesta ronda, hem al·legat contra el projecte del mur del riu Vaca, per poder tindre l’espai suficient a l’altura de la urbanització del Vergeret. Alhora, ens hem posicionat encontra de la circumval·lació proposta de la Generalitat i estem treballant per tindre una reunió amb els responsables i traslladar-los la nostra opinió.

No hay comentarios.:

Publicar un comentario

Parlem de Benestar Animal

  Fins ara el Codi Civil contemplava als animals a l’estatus jurídic <de coses amb la condició de bens immobles>. Amb la llei 17/20...